Danakil 2.0

25 maart 2016 - Addis Abeba, Ethiopië

Gister zijn we veilig thuis gekomen van een fantastische week in Danakil. We hebben onwijs veel mooie plekken gezien. Zaterdag ochtend om 4:00 uur vertrokken we met de bus naar Mekele, een reis van 15 uur door de bergen. Deze reis was al best indrukwekkend om te zien; hele mooie omgeving met bergen en dorpjes. De dorpjes waar we doorheen reden zijn zo anders dan in Addis. Heel arm en de huisjes waren van wat stro en hout. Ze leven hier echt om te overleven terwijl de mensen in Addis ook leven voor hobby’s, school en werk. Ook tijdens deze busreis werd ik weer even herinnerd aan het feit dat ik langer ben dan de gemiddelde Ethiopiër; de stoelen zaten dicht op elkaar en ik kon mijn benen niet kwijt haha. Aangekomen in Mekele, om een uurtje of 7 ’s avonds, kwamen we in hotel ‘Hatse Johannes’ waar we één nachtje zouden slapen. Best een mooi hotel met lekkere bedden en een heerlijke douche.

De volgende ochtend (zondag) vertrokken we om 10 uur met een hele gave jeep naar Danakil. We reden samen met nog 3 andere jeeps met mensen die ook naar Danakil gingen. We reden ongeveer 6 uur door prachtige bergen, nog mooier dan de busreis. Onderweg werd water voor ons verzorgd en kregen we een lunch in een dorpje midden in de bergen. Na de lunch werden we samengevoegd met nog 5 andere jeeps waaronder de koks, reisgidsen en nog meer reizigers zoals wij. Eind van de middag kwamen we aan in een dorpje waar we zouden overnachten. Daar hebben we even rondgekeken en wat gedronken en na een uurtje gingen we naar de ‘Zout Zee’. Wat is dat apart om te zien maar wel super gaaf! Het lijkt net alsof je in de sneeuw loopt. Alles is wit van het zout en als je een stukje doorloopt, loop je zo het water in. Een klein laagje, helaas, anders konden we lekker zwemmen (drijven ;) ) We bleven hier tot de zon onderging zodat we de zonsondergang konden zien onder het genot van een wijntje. Maar helaas was het te bewolkt geworden en konden we de zon niet meer zien. Op de terug weg naar het kamp mochten we op het dak van de jeep zitten, lachen gieren brullen natuurlijk met al die hobbels in de weg! Na een heerlijke maaltijd kregen we bedden gemaakt van bamboe met een matrasje en een dekentje. Aangezien het daar zo warm was, was dat genoeg en sliepen we in de buitenlucht onder de sterrenhemel.

Maandag ochtend werden we om 5 uur ’s morgens gewekt voor het ontbijt. Waarom zo vroeg? Omdat we naar de heetste plek op aarde gingen. Na een ritje door de woestijn waren we aangekomen bij ‘Hamede Ela’, de heetste plek op aarde. En jeetje wat was het heet. Ik heb nog nooit zo erg gezweet haha. Het is moeilijk uit te leggen hoe het eruit zag dus ik zal zo snel mogelijk wat foto’s plaatsen. Maar ik kan wel zeggen dat het echt prachtig was! Vervolgens zijn we doorgereden naar een plek waar ontzettend veel zout lag, een beetje het zelfde als de vorige dag. Hier hakken mensen het zout uit de grond, maken er vierkanten platen van en vervoeren die met kamelen naar een stad waar ze de zoutblokken verkopen. Deze reis is 7 dagen lopen en ze verdienen ongeveer 4 euro per zoutblok. Hard werken voor weinig geld. Tenslotte zijn we doorgereden naar ons volgende kamp, een huisje met wat kamers midden in een dorp. Daar aangekomen zijn we een stukje gaan wandelen door het dorpje. We werden achtervolgd door een hele stoet kleine kinderen die ons erg interessant vonden, best wel schattig eigenlijk.

Dinsdag ochtend konden we een beetje uitslapen en om 9 uur aan het ontbijt. Vandaag zouden we een lang stuk gaan rijden naar de vulkaan. Na een paar uur rijden kwamen we in een echte woestijn terecht zoals iedereen het beeld van een woestijn heeft; een grote zandvlakte. Daar hebben we geluncht in een huisje gemaakt van houten balken, dit was vroeger een ziekenhuis voor de soldaten. Na de lunch moesten we nog 2 uur rijden naar ons volgende kamp. Maar deze 2 uur rijden ging over een pad met alleen maar rotsen. Ik denk als het een platte weg was geweest, dat we het in een half uur hadden gereden. Maar het was wel echt super grappig want de jeep schudde alle kanten op en we moesten ons (en onze borsten) goed vasthouden want we vlogen alle kanten op. Aangekomen in het kamp zagen we allemaal hutjes gemaakt van takken en wat stro als dak. Dit is het kamp waar de soldaten de wacht hielden voor soldaten van Eritrea, het is namelijk een beetje ruzie tussen deze twee landen. Eigenlijk was deze plek ook code rood aangegeven door de Nederlandse Ambassade omdat er een paar jaar geleden mensen ontvoerd zijn en niet meer terug gekomen zijn. En 6 jaar geleden zijn er 5 Nederlandse mensen dood geschoten. Maar goed, wij werden goed bewaakt door de soldaten. Vanaf het kamp was het 3 uur lopen, berg op, naar de vulkaan. Een uur voordat wij vertrokken, gingen er een aantal soldaten vooruit om de boel in de gaten te houden. Na 3 uur lopen waren we eindelijk aangekomen bij de vulkaan. We liepen eerst over een stuk wat 2 weken geleden nog onder het lava lag en kwamen toen bij de rand van de vulkaan. We moesten wel goed oppassen want sommige delen waren nog nat van het lava en daar kon je doorheen zakken. Echt heel bijzonder om te zien hoe dat lava stroomt, tegen de zijkant aanbotst en dan uit elkaar spat. Ook hiervan zal ik wat foto’s plaatsen. We hebben de nacht weer doorgebracht in de buitenlucht naast de vulkaan. En de volgende ochtend (woensdag) werden we weer gewekt om 5 uur ’s morgens zodat we de vulkaan met zonsopgang konden zien. En dit keer was het gelukkig niet bewolkt en zagen we mooi de zon opkomen. En vervolgens weer om een uurtje of 6 ’s morgens terug naar het soldatenkamp gelopen. Berg af is sneller dus dit keer in 2 uur gelopen. Daar aangekomen kregen we weer een heerlijk ontbijt. Na het ontbijt zijn we weer terug gereden naar een dorpje, daar geluncht en verder gereden naar Mekele. Hier hebben we weer een nacht doorgebracht en heerlijk kunnen douche want jeetje wat voelde we ons vies (waren we ook haha). Wat kan je genieten van een douche als je je de hele week maar 2 keer heb kunnen wassen met wat water uit een jerrycan!

Donderdag ochtend om 5 uur ’s morgens hadden we weer de bus terug naar Addis Ababa. Onder het genot van mooi uitzicht en Ethiopische films en muziek. Je zou eigenlijk voor de grap eens een Ethiopische film moeten kijken, het is echt heel slecht, maar wat hebben we gelachen.

Kortom, het was een fantastische week met de mooiste plekken die ik in mijn leven gezien heb. Ik heb onwijs veel genoten!

1. Oma Joke:
    25 maart 2016
    Hoi schat, we zijn zo blij dat jullie weer veilig in Addis zijn!
    Dit zal de mooiste reis van je leven blijven, deze herinneringen neemt niemand je meer af. Is je rug wel een beetje heel gebleven na al dat schudden en schokken op die hobbelwegen? Gelukkig duurt het nu niet meer zo lang voordat we je weer eens lekker kunnen knuffelen maar tot die tijd........ Nog blijven genieten van alles wat je meemaakt. Dikke knuf opa en oma.
  2. Elma:
    25 maart 2016
    Hey lieverd, wat een omtzettend leuke blog weer. Ik heb gewoon zitten lachen om je verhalen! Heerlijk!! En wat een prachtige foto's, je bent een supermooie meid!! Lufu. Xx
  3. Sies:
    25 maart 2016
    Hoi Arianne wat een reis zeggen is goed dat je jong bent en deze prachtige reis kunt mee maken.Dit vergeet je je leven lang niet mooi hoor.
  4. Danique:
    Wat super gaaf allemaal Ari! Echt genieten! :* xxx
  5. Lina Bakelaar:
    25 maart 2016
    Hoi Arianne,opa en ik zitten op het dakterras te genieten van jou verhaal! Het is nu gelukkig weer droog en zonnig hier! Prachtig meisje wat een belevenis!! Goed dat we nu pas hoorden hoe eng het daar kan zijn waar jullie waren! Haha anders had ik misschien toch wat nerveuzer de dagen geteld!! Blij dat jullie er weer zijn!! Maar wat zullen jullie een lol hebben gehad,had je droge broeken mee!? Zou wat voor mij zijn,ik had het niet meer,echt lache,zie het voor me! Lieverd geniet nog met volle teugen,de tijd gaat snel! Heel veel liefs v ons en een dikke knuffelxxx
  6. Daisy van Berkum:
    25 maart 2016
    Wauw Ari wat een leuke, coole, gave, spannende dingen heb je weer mee gemaakt echt super!! Leuk om te lezen. Veel plezier nog
  7. Daniël van Schooneveld:
    25 maart 2016
    Hoi Arianne, wat een geweldige ervaring meid! Geniet van alles wat je nog mee mag maken daar! Groetjes vanuit het iets minder warme Den Helder :-(...
  8. Je pa:
    31 maart 2016
    Hee prachtige meid,
    Je verhaal nog een keer gelezen......had eens niet iets geschreven :-(
    Wat een belevenis, zeg. Supergaaf om dat mee te maken, samen met die meiden. Alleen die foto's zijn al mooi, dus hoe geweldig zal het in werkelijkheid zijn. Fantastische ervaring.
    En....gelukkig weer veilig terug. Voor het eerst had ik het gevoel dat het wel genoeg is zo. Dat je wat mij betreft wel door mag reizen naar Hollandia. Nog een week en dan horen we graag al je verhalen. Het restaurant is geboekt, dus we gaan gezellig ff bijkletsen met elkaar.
    Geniet en heel veel succes met het uitdelen van je sportspullen. Wat zullen ze blij zijn!

Ontzettend dikke knuffel van je pa......hou van je!