De eerste dag

7 februari 2016 - Addis Abeba, Ethiopië

Lieve mensen, ik ben gelukkig veilig geland vannacht. Lag om 3u snachts in m'n bed. Goeie reis gehad, zelfs met gratis eten in het vliegtuig (wist ik helemaal niet). Vervolgens met een busje naar het hotel gebracht. We hebben een kamer met z'n 4e: Inge, Elody, ik & puck komt maandag nacht. De mensen zijn hier echt heel aardig. Het is hier 2uur later dan in Nederland. Het is wel heel grappig want ze leven hier echt in een hele eigen wereld. Ze hebben hun eigen tijd (verschilt 6u met NL), ze hebben hun eigen kalender. Het is hier nu eigenlijk Juni 2008. En op de wegen is het chaos. Bijna alle auto's zijn beschadigd, waarschijnlijk omdat ze allemaal tegen elkaar aan rijden haha. Vandaag zijn we naar de stad geweest met een groep dove mensen, ook voor een project. Heel gaaf om te zien hoe zij communiceren. Op de markt kwamen we een dove mevrouw tegen die alleen in het Ethiopisch kan gebaren, zij communiceerde met een vrouw uit de groep waar ik mee was. Zij kon alleen gebaren in het Noors. Heel bijzonder is dus dat zij samen een middenweg kunnen vinden om elkaar te begrijpen. Dit blijkt dus makkelijker te zijn met gebaren dan met woorden. Zij vinden ons (jij en ik) dus gehandicapt, heel mooi om te zien! Vanavond hebben we een kleine workshop gebaren van wat Noorse uit het hotel. Ik kan mijn eigen naam al gebaren haha. Het is hier nu 19:15, we gaan zo lekker uit eten. Ik hoop dat ik snel weer WiFi heb om jullie op de hoogte te houden. Dikke kus vanuit Ethiopië xxx

1. Yvonne Brandsma:
    Hoi Arianne,
    Blij dat je veilig geland bent.
    Wat een ervaring nu al zeg.
    Kijk uit naar je volgende reisverhaal.
    Heel veel plezier .
    Hartelijke groeten,
    Yvonne Brandsma
  2. Simona:
    Hoi hoi,
    Goed om te horen dat je veilig bent aangekomen! Wat leuk dat je al op ad bent geweest!! Super leuk. Geniet van alle dingen die komen gaan! Dikke knuffel van ons
  3. Fam kramer:
    7 februari 2016
    Wat leuk om te lezen Arianne, heel veel suc6!!!
    Liefs van Tarno, Danielle, Joost en Laura
  4. Jans:
    7 februari 2016
    en word het tibs of Kitfo.... :-)
    veel plezier
  5. Je pa:
    7 februari 2016
    Hee mop, lekker hoor dat je er bent. Geniet en fijne avond alvast.
    Die tijd en kalander is wel bijzonder en verklaart gelijk de werking van de WiFi.....in 2008 was het namelijk nog niet zo doorontwikkeld als nu bij ons....anno 2016. Dat gaat de komende weken ook niet veranderen. Haha. Kus xxx
  6. Daisy van Berkum:
    7 februari 2016
    Hoi Ari wat gaaf om te lezen allemaal! Heel veel succes en plezier! Groetjes Erik, Dais en kids ;D
  7. Karin gijzen:
    7 februari 2016
    Heej Arianna, echt super leuk om zo met je mee te lezen... wat een avontuur! Echt zo gaaf! Heel veel succes maar vooral plezier!!!! Xxx
  8. Hanneke:
    Heey Arianne,
    Dat klinkt goed allemaal. Grappig dat je dus eigenlijk terug in de tijd gaat. En je voornemen voor het leren van gebarentaal begint al goed! Helemaal top.
    You go girl! :-) enjoy.
    Liefs Han
  9. Karin van Gelder:
    7 februari 2016
    He Arianne, wat leuk om nu al je ervaringen te lezen! Fijn dat je een goede reis hebt gehad. En ik kijk nu al uit naar de volgende belevenissen. Heel veel plezier!
  10. Maureen:
    Heeey Ari!,

Wat onwijs cool en spannend dat je daar nu zit joh. Ik ga je verder volgen de komende tijd.

Dikke kus.
  11. Elise:
    7 februari 2016
    Hey Arianne wat tof dat je al zo snel lekker bezig bent. Leuk om te lezen. En super dat je een goede reis hebt gehad. We houden je vehalen in de gaten. Liefs de 5 prinsjes x
  12. Diane:
    7 februari 2016
    Hey lieffie!! Wat heerlijk om dit van je te horen zeg!! En super gezellig zo met 4 meiden bij elkaar! En nu al zo'n bijzondere ervaring, dat is vast de eerste van vele... gek idee zeg, die andere kalender!! Veel plezier skatje!! Dikke kus xxx
  13. Oma Joke:
    7 februari 2016
    Hoi lieverd, wat een ervaringen zo'n eerste dag al. Dat belooft wat! Fijn dat jullie straks met z'n vieren zijn op een kamer, gezellig hoor. Blijven zij ook 2 maanden? Ben erg benieuwd naar het volgende verslag. Dikke kus, ook van opa.
  14. Bakie:
    7 februari 2016
    Hé nichtje, goed te horen dat je veilig geland bent en een keer zonder klagen, zo laat naar bed mocht :) Wat fijn dat je gelijk al zo geconfronteerd wordt met de gebreken in het land en de mooie manieren waarop ieder mens leert om zich verstaanbaar te maken hoe beperkt ze ook zijn. Dus eigenlijk ben je voor hun nog hartstikke jong, geniet nog even van je 10de jaar, hahaha. Dikke knuffel xxx
  15. Lina Bakelaar:
    7 februari 2016
    Hoi kanjer! We hebben genoten van je verslag! Zijn nu weer thuis. Dus je hebt alles uitgepakt en gelezen begreep ik! Haha!! Gebaren taal is leuk om óók te leren,heb je vast wat aan. Heb je lekker gegeten? Leuk met die meiden,wat zullen jullie lol hebben! Veel plezier hoor!! Knuffels
  16. Elma:
    7 februari 2016
    Hoi lieverd, wat heerlijk om je zo enthousiast te horen, of te lezen eigenlijk . Wel gezellig hoor met 4 van die meiden op een kamer! Ben benieuwd wat ze daar zoal eten, ik hoop veel championnen, tomaat en paprika. Dikke kus
  17. Inge Crutzen:
    Hoi Arianne,
    Fijn dat je een goede reis hebt gehad en veilig bent aan gekomen.
    Ik wens jullie een fijne tijd en geniet ervan meid.
    Ik zal met veel plezier je reis verhalen lezen.
    Groeten uit Zwitserland. Inge