Na twee weken

21 februari 2016 - Addis Abeba, Ethiopië

Jeetje wat vliegt de tijd voorbij zeg, het gaat echt te snel. Alweer twee weken in Ethiopië, nog zes te gaan. Deze week was best druk. We zijn apart mee geweest met de spat-trainers naar verschillende scholen. Vooral veel scholen met verstandelijk beperkte kinderen en twee doven scholen. We zijn ook naar twee nieuwe scholen geweest: een blinden school en een revalidatiecentrum. De blinden school was erg indrukwekkend. Een heel groot park met verschillende woningen. We reden daar doorheen en zagen allemaal kinderen die arm in arm liepen. Waarvan er waarschijnlijk eentje bijzat die niet 100% blind is. Ook rende er een blind jongetje achter onze jeep aan. Ook deze kinderen waren weer heel blij dat we met ze gingen sporten. We deden een spel met een bal waar een belletje in zit zodat je de bal hoort. Wij moesten ook meedoen maar dan natuurlijk met onze ogen dicht. Dat is echt gek want je wilt eigenlijk automatisch je ogen open doen. Sommige blinde kinderen waren ook verstandelijk beperkt, dat is helemaal lastig. Zij waren echt heel druk.

Het revalidatie centrum ‘chesjaja’ was echt een te gekke plek. Heel nieuw nog en heel mooi. De kinderen verblijven daar ongeveer 4 tot 6 maanden. De meeste hebben iets aan hun benen en lopen met krukken of zitten in een rolstoel. Ze waren echt heel fanatiek met de spelletjes, super leuk om te zien. Wat zeker gaaf is om te zien is dat ze erg snel kunnen rennen ondanks dat ze met krukken lopen.
Ze waren echt heel enthousiast. We wilden een foto met ze maken en dat vonden ze zo interessant dat ze allemaal op de foto wilden. Uiteindelijk hebben we een kleine fotoshoot gehad van ongeveer 60 foto’s haha. We kregen ook een rondleiding door het centrum. Aparte kamers voor meisjes en voor jongens, revalidatie kamers met een aantal fitness apparaten en zelfs een gipskamer. Het zag er allemaal erg netjes uit.

Zaterdag zijn we naar een food festival geweest; the taste of Addis. Onze Hollandse vrienden stonden daar met een kraampje waar ze Nederlandse pannenkoeken verkochten. Verder waren er kraampjes met kip, Turkse pizza’s, cup cakes en een chocolade fontein, aaaahhh lekker!!! ’s Avonds was er een bandje met wat Ethiopische nummers maar ook met Engelstalige liedjes, die wij Nederlanders ook kennen. Wat een gezelligheid! Ik blijf me er toch van verbazen dat het bier hier maar 50 cent kost, daar mag Nederland ook wel een voorbeeld aan nemen ;)
Gelukkig waren we vroeg thuis want de volgende ochtend zouden we om 7 uur gaan hardlopen met een professionele marathon loper. Hij was deze week 1e in India. Dus wij stonden netjes om 7 uur klaar (in Nederlandse tijd is dat 5 uur smorgens) komt hij niet op dagen… Nja dan maar zelf buikspierkwartier doen, touwtjespringen en berg op en af sprinten. En ja, je raad het vast wel, op het moment dat wij klaar waren komt onze hardloper nog even aankakken. 5 kwartier later dan gepland haha, maar dat gaat wel vaker zo in Ethiopië. Dus toch nog even naar het bos gelopen (toen waren we al buiten adem) en nog 36 minuten hardgelopen. Bergje op en bergje af. Het hoogte verschil was zeer goed te merken aan onze ademhaling haha. Wat zal ik een conditie hebben als ik terug kom! Toch nog wel even blijven oefenen want 6 maart doen we mee aan de Woman Run. Komen wij Nederlanders natuurlijk als laatst over de finish. Alle Ethiopiërs rennen snel haha. Het viel mij ook trouwens erg op dat ze hier best klein zijn. Ik ben langer dan de gemiddelde man hier, niet zo leuk…

De rest van de middag hebben we heerlijk op het dak liggen zonnen. En wat hadden we een heerlijk avondeten gemaakt; kippenpoten met aardappels en wortels. Lekker Hollands! Ik leer hier koken joh.

Ik zal van de week even wat foto's en video's plaatsen. Geniet van jullie week en tot snel. Dikke kus vanuit Ethiopië xxx

1. Daisy van Berkum:
    21 februari 2016
    Dat klinkt weer erg leuk Arianne
    Volgens mij heb je het wel naar je zin!
    Heel veel plezier weer
    Groetjes Dais
  2. Karin gijzen:
    21 februari 2016
    Wauw Arianne wat een mooi verhaal!!! Blijven genieten hoor!!! De tijd vliegt!! X
  3. Elma:
    21 februari 2016
    Hoi schat, wat een topverhalen weer! Wat zul je een conditie krijgen zeg! En wat heerlijk dat je als een echte kok kunt koken als je thuis komt, daar gaan wij hier vast veel plezier aan beleven....... Dikke kus xx
  4. Jans:
    21 februari 2016
    Uhhh ik ken een plek in Ethiopië waar je €0,07 betaalt voor een biertje.......ff een Pm en ik verteljewaar
    Geniet ervan Arie een te leuk land......once in alivetime
  5. Hanneke:
    Hee meis,
    Wat een enthousiasme spat er uit je verhalen. Super leuk om te lezen en tof dat je het zo naar je zin hebt. Time flies when you're having fun.
    :-) Veel plezier weer komende week. Dikke kus. Groetjes Han
  6. Lina Bakelaar:
    21 februari 2016
    Hoi lieverd,wat een leuk lang indrukwekkend verslag! Konden we van genieten! Ze hebben je gemist vanmorgen met de broodjes!! Leuke foto was dat van je zielig kijkende broers! Was gezellige verjaardag! Wat vliegt de tijd hé! Die maanden zijn zo om als je zo druk bezig bent! Heb veel mensen gesproken die met je meeleven en je de groeten doen! Van ons een dikke knuffel en geniet ze hoorxxx
  7. Simona:
    22 februari 2016
    Wat een heerlijk verhaal weer om te lezen en wat heb je het leuk! Hoop dat je nog veel mooie dingen gaat meemaken. Geniet ervan, voor je het weet is het om!
    Liefs, Simona
  8. Bakie:
    22 februari 2016
    Hi nichtie, wat een super mooi verhaal om te lezen, ben jaloers op je dat je daar zulke mooie ervaringen op doet! Zou bijna in het vliegtuig stappen en je opzoeken. Erg interessant ook om te lezen dat er dove en blinde scholen zijn, zou weleens willen zien hoe dat eruit ziet :) LOL Heel veel plezier nog, geniet ervan en wacht met spanning je nieuwe reisverhaal af, dikke knuffel! LY -xxx-
  9. Oma Joke:
    23 februari 2016
    Hoi lieverd, geweldig dat je ons zo uitgebreid op de hoogte houdt. Wat maak je veel mee zeg! Ben ontzettend benieuwd met wat voor films je allemaal terug komt. Blijf genieten hoor schat!
    Liefs opa en oma.
  10. Je pa:
    23 februari 2016
    Mmmmm, lief, wat een genot om je verhaal te lezen.
    Zondag misten we je bij onze brunch met ei en triangle....maar dat had je op de foto al gezien. Gelukkig hoeven we ons niet druk te maken of je je wel vermaakt. Of je wel iets leert, toevoegt, helpt, ervaring op doet, leeft of weet ik veel. Je hebt het geweldig. Heerlijk ook om je vrijdag ff te horen. Waren we blij mee.
    Hoe gaaf is het, schat, om al die blije gezichten om je heen te zien van die kinderen....en volwassen kerels ;-). Wat een ervaring. Ben echt supertrots op je....en nog veel meer.
    Hele dikke knuffel, stevige hug, kus en glimlach. Hvj