Eerste stage dagen

11 februari 2016 - Addis Abeba, Ethiopië

Woensdag was onze eerste stagedag. We zijn naar een dove school geweest, Makanisa (iets in die richting). We begonnen met een simpele warming up. Een spel waarbij je moet rond rennen en op commando moet gaan zitten, springen of groepjes moet vormen van een bepaald aantal kinderen. Degene die overblijft bij het groepjes vormen was dan af. Wat zo bijzonder is: zo'n warming up is zo simpel en voor Nederlanders misschien wel saai maar die kinderen hadden zo veel lol. Alleen in het rond rennen hadden ze al lol, ze waren continu aan het lachen met elkaar. Zo leuk om te zien. Daarna hebben we gehandbald, echt super leuk hoe fanatiek ze waren. En ondertussen leren ze mij gewoon gebarentaal :D Toen we weg gingen kregen we van alle kindjes een knuffel en een dikke kus op onze wang, zo lief! Vandaag waren we naar een revalidatiecentrum geweest. Best heftig om te zien want er zitten gewoon kinderen bij van een jaar of 5 die gewoon de rest van hun leven in een rolstoel zitten of met krukken lopen. En toch kun je gewoon met ze voetballen en leuke spelletjes doen. En ze zijn super dankbaar voor elk klein dingetje. 'S middags zijn we naar een andere dove school geweest. Dat was wel even schrikken want ze zijn daar super streng. Toen wij binnen kwamen wilde ze allemaal onze naam weten (in gebarentaal), maar ze werden eigenlijk meteen weer weggetrokken door de leraar want ze moesten blijven zitten op een bankje. Gewoon terwijl ze pauze hadden. En als ze ruzie maakte kregen ze een tik op hun hand met een stok en vervolgens moesten ze het goed maken met een dikke knuffel. Je moet niet denken aan mishandeling, maar zo gaat dit dus blijkbaar in deze cultuur. We hebben wel leuk met ze gesport: estafette en een leuk tikspel. Helaas kon ik niet helemaal fanatiek meedoen want ik had nogal last van m'n maag, ben een beetje ziekjes aan het worden.

Straks gaan we lekker koken en maar is een keer op tijd naar bed haha. Dikke kus vanuit Ethiopië xxx

1. Suus Stolk:
    Hoi Ari!
    Superleuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, wat een avontuur!
    Ik zie uit naar je volgende blog :)
    Liefs, Suus
  2. Je pa:
    11 februari 2016
    Hee schat, wat leuk dat je zo'n reactie krijgt van de kids daar. Jullie zorgen daar echt voor blijdschap en plezier. Dat is belangrijk en mooi. Geniet ervan.
    Ik vond het super je vanmiddag even te zien via skype, mijn meissie ;-). Gezelligheid alom met die meiden, dat was wel duidelijk. En dat je even last van je 'maag' hebt......vervelend, maar hoort er allemaal bij en je kunt het maar gehad hebben.
    Zet um op en we whappen wel weer of iets.... knuffel van mij xxx
  3. Elma:
    11 februari 2016
    Hey lieverd, wat leuk he, dat jullie daar zoveel plezier brengen! En er zelf ook zo'n plezier in hebben. Fijn hoor, om je vanmiddag even gezien en gesproken te hebben. Niet al te ziek worden, hoor! Knap maar gauw weer op! Hele dikke kus.xxx
  4. Danique:
    11 februari 2016
    Heeey ari, echt super leuk om te horen wat je allemaal doet en dat je het zo naar je zij hebt! Ga er maar lekker van genieten en leren want voordat je het weet is het weer over!
    Heel veel plezier nog
    Ps. Het samenwonen gaat goed haha